وقتی درباره یک رهبر تموم عیار فکر می کنین چه تصویری به ذهنتون میاد؟ شاید از نظر شما این رهبر کسیه که فارغ از مشکلات موجود، اجازه نمی ده چیزی خُلقش رو تنگ کنه. شاید به کسی فکر می کنین که به کارکنانش اعتماد کامل داره، گوش هاش واسه شنیدن حرف اعضای تیمش یکی در و دیگری دروازه نیس و آدمیه که خیلی راحت می شه با اون حرف زد. شاید هم رهبری رو تصور می کنین که تصمیمات خود رو با دقت و بر مبنای اطلاعات میگیره، نه شتاب زده و از روی احساسات. به هر حال واسه اینکه رهبر موفقی باشین، باید بتونین هوش هیجانی تون رو افزایش بدین.

 

تموم مواردی که گفته شد تواناییای فردیه که هوش هیجانی بالایی داره.

در این مقاله می خواهیم بدونیم به چه دلیل هوش هیجانی تا این اندازه واسه رهبران مهمه و اینکه چه جوری به عنوان یک رهبر می تونیم هوش هیجانی خود رو پیشرفت دهیم.

هوش هیجانی یا EQ چیه؟

هوش هیجانی توانایی درک و مدیریت هیجانات و احساسات خودتون و کسانیه که در کنار شمان. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارن میدونن که در لحظه چه احساسی دارن، معنی احساسشان چیه و اینکه چه جوری این احساسات می تونن بر بقیه اثر بذارن.

هوش هیجانی واسه موفقیت یک رهبر حیاتیه. از این تعاریف گذشته به نظر شما کدوم رهبر موفق تر عمل می کنه: رهبری که تحت فشار و استرس بر سر کارکنان خود فریاد می زنه یا کسی که کنترل خود رو در دست داره و می تونه با آرامش شرایط رو آزمایش کنه؟

آرامش

طبق گفته های دانیل گُلمن (Daniel Goleman)، روانشناس آمریکایی که در گسترده شدن معنی هوش هیجانی نقش داشته، هوش هیجانی ۵ عامل داره:

۱. خودآگاهی، ۲. خودتنظیمی، ۳. انگیزه، ۴. همدلی، ۵. مهارتای اجتماعی.

به عنوان یک رهبر هر قدر در موارد بالا توانایی بیشتری داشته باشین هوش هیجانی بالاتری دارین. پس بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این عاملا بندازیم و ببینیم به عنوان رهبر چه جوری می تونین در هر کدوم رشد کنین.

هوش هیجانی در رهبری

۱. خودآگاهی

فردی خودآگاهی داره که احساس خود رو در هر لحظه می شناسد و درک می کنه؛ اون می دونه که احساسات و واکنش هاش چه جوری بر آدمای دورش اثر می ذاره. در مقام یک رهبر، خودآگاهی به معنای داشتن تسلط کامل بر نقاط قوت و ضعف خود هم هست، که این آگاهی به معنای رفتار کردن بر مبنای فروتنیه.

چه جوری می تونین خودآگاهی تون رو افزایش بدین؟

  • یادداشتای روزانه تهیه کنین

دفترهای یادداشت روزانه به شما واسه تقویت هوش هیجانی تون کمک می کنن. کافیه هر روز زمان کمی رو به نوشتن افکارتان بگذرونین، این کار شما رو به درجات بالاتری از خودآگاهی میرسونه.

  • با طمأنینه رفتار کنین

زمانی که احساس خشم یا بقیه احساسات پرقدرت به سراغتون میاد آروم بگیرین و به چرایی به وجود اومدن این احساسات فکر کنین. به یاد داشته باشین فارغ از اینکه پیشامد چیه، همیشه می تونین واکنش خود بهش پیشامد رو خود انتخاب کنین.

۲. خودتنظیمی

رهبرانی که به طور موثر قادر به تنظیم احساسات و افکار خود هستن، بسیار کم پیش میاد که با گفتارشان به بقیه حمله کنن، تصمیمات شتاب زده و لحظه ای بگیرن، طبق خیالات قالبی بقیه رو قضاوت کنن یا در مورد ارزشای خود کوتاه بیان. خودتنظیمی در یک کلام یعنی کنترل داشتن بر خود.

طبق نظر گلمن، این عامل ی هوش هیجانی، می تونه صفات انعطاف پذیری و تعهد رو که لازمه ی مسئولیت پذیری شخصی یک مدیره هم پوشش بده.

چه جوری می تونین توانایی خود رو واسه خودتنظیمی افزایش بدین؟

  • ارزشای خود رو بشناسین

ایده ی روشنی دارین از اینکه کجا از ارزشای خود کوتاه نخواهید اومد؟ میدونید چه ارزشایی براتون در درجه اول اهمیت هستن؟ زمانی رو واسه بررسی «کدهای اخلاقی و ارزشی» خود کنار بذارین. اگه بدونین چی بالاترین اهمیت رو واسه شما داره، در روبرو شدن با یک تصمیم اخلاقی یا ارزشی احتیاج نیس دوباره فکر کنین، بلکه خیلی راحت می تونین انتخاب درست رو انجام بدین.

  • خودتون رو مسئول بدونین

اگه عادت دارین که بقیه رو مسئول اتفاقات بد بدونین، همین جا متوقف شید. پایبند شید که اشتباهات خود رو قبول کنین و با نتیجه های اون هر چه که باشه روبه رو شید. با این کار خواب راحتی دارین و جدا از اینکه این به سرعت حس احترام رو در دور و بریا نسبت به خودتون بر می انگیزید.

  • آروم بودن رو تمرین کنین

دفعه ی بعد که در موقعیت رقابت برانگیزی قرار داشتین خیلی آگاهانه به رفتار خودتون دقت کنین. استرس خود رو با فریاد زدن بر سر کسی خالی می کنین؟ به جای این کار می تونین از تنفس عمیق یا ورزش واسه آروم کردن خودتون بهره ببرین. می تونین تموم چیزای منفی ای رو که می خواید بگید روی کاغذ بنویسین بعد اونو پاره کنین و دور بندازین. بیان این احساسات منفی (و البته اونو به کسی نشون ندادن!) بهتر از اینه که با صدای بلند اونا رو بر سر تیم خود خالی کنین. جدا از اینکه این، با انجام این کار فرصت دارین واکنش خود رو مورد رقابت بذارین و ببینین که واکنشایی مساوی دارین یا نه.

۳. انگیزه

رهبران خودانگیخته پیوسته در راه اهدافشان در حرکت هستن و واسه حفظ کیفیت کار خود از استانداردهای خیلی بالایی پیروی می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری پرو شروع شد؛ آموزش حرفه ای واسه همه

چه جوری می تونین انگیزه خود رو بالا ببرین؟

  • چراییِ انجام شغل خود رو دوباره بررسی کنین

آسونه که از یاد ببرین عاشق چی در شغل خود هستین. کمی درباره اینکه چه چیز باعث می شده این شغل رو بخواهید فکر کنین. اگه در نقشی که به عهده دارین احساس راحتی نمی کنین یا به یاد نمی بیارین که واقعا به چه دلیل این شغل رو می خواستین نگاهی ریشه ای به مشکل خود بندازین. وقتی بررسی مسائل رو از ریشهای اونا شروع کنین می تونین موقعیت خود رو از دیدی تازه نگاه کنین.

مطمئن شید اعلامیه ی اهداف خود رو طوری نشاط آور و تحریک کننده ی انرژی نوشته باشین.

  • بدونین کجا هستین

ببینین واسه رهبری تا چه حد انگیزه دارین و اگه احساس می کنین به افزایش انگیزه احتیاج دارین از منابع لازم کمک بگیرین.

  • امیدوار باشین و همیشه نکته مثبتی پیدا کنین

رهبران باانگیزه برخلاف مشکلاتی که با اونا روبرو ان معمولا مثبت اندیش هستن. در اختیار گرفتن این طرز تفکر احتیاج به تمرین داره، اما به نتیجه پایانی ای که کسب می کنین می ارزه.

هر زمان که با شکست یا رقابت روبرو شدید، سعی کنین کمه کم یک نکته مثبت در موقعیت پیدا کنین. این نکته مثبت ممکنه کوچیک باشه، مثل یک تماس جدید، یا می تونه نکته ای مثبت با نتایج درازمدت باشه مثل درسی که از اشتباهتان یاد گرفتین. اگه به دنبال اون باشین بدون استثنا نکته مثبتی در هر موقعیت می تونین پیدا کنین.

۴. همدلی

همدلی یک ویژگی لازم واسه رهبر طبق مدیریت یک تیم یا سازمان موفقه. رهبران همدل می تونن خود رو جای دیگری بذارن. اونا به افراد تیم خود واسه رشد کمک می کنن، دیگرانی که ناعادلانه رفتار می کنن رو به رقابت میکشن، بازخوردهای سازنده میدن و به کسائی که احتیاج به شنیده شدن دارن گوش می سپارند.

اگه می خواید احترام و وفاداری تیم خود رو داشته باشین با همدل بودن به اونا نشون بدین که واسه شما مهم هستن.

چه جوری می تونین همدلی رو در خود پرورش بدین؟

  • خود رو در موقعیت فرد مقابل بذارین

اینکه از موضع خودتون حمایت کنین کار راحتیه، هر چی باشه این موضع شماس! اما این بار سعی کنین از زاویه دید فرد مقابل هم به موقعیت نگاهی بندازین.

  • به زبون بدن خود توجه کنین

شاید وقتی به کسی گوش میدید دست به سینه هستین، پاتون رو به عقب و جلو حرکت میدید یا لب خود رو گاز می گیرین. این نشونه های بدنی به فرد مقابل می گه که شما درباره موقعیت واقعا چه احساسی دارین، نشونه های بدنی ای که اشاره شد این پیام رو به فرد مقابل میرسونه که نظر شما خیلی مناسب نیس. یادگیری زبون بدن بقیه می تونه واسه شما به عنوان یک رهبر امتیاز بزرگی باشه چون که متوجه میشید احساس واقعی یک فرد در موقعیتی خاص چیه و می تونین با داشتن این اطلاعات، جواب مناسب رو از خود نشون بدین.

  • به احساسات بقیه جواب بدین

از دستیار خود خواستین که بار دیگر تا دیروقت کار کنه و با اینکه اون موافقت می کنه، می تونین ناامیدی رو در صدای اون حس کنین. پس با توجه به احساس اون پاسخی مناسب بدین. بهش بگید چقدر قدردان تمایل اون کاری هستین و اینکه شمام درست به اندازه اون از کاری که تا دیروقت ادامه پیدا کنه ناامید میشید. اگه امکان داره راهی پیدا کنین که اینجور موقعیتایی به یه جور واسه اون جبران شه (مثلا صبحای شنبه رو بهش مرخصی بدین.)

۵. مهارتای اجتماعی

رهبرانی که در این عامل ی هوش هیجانی مهارت دارن با مهارت تموم قادر به ایجاد رابطه با بقیه هستن. اونا به همون اندازه که واسه شنیدن خبره های خوب آماده هستن پذیرای خبره های بد هم هستن، در اینکه حمایت بقیه رو جلب کنن متخصص هستن و می تونن بقیه رو واسه رسیدن به هدف یا رسالتی نو برانگیزند.

رهبرانی که مهارتای اجتماعی خوبی دارن در مدیریت و حل سیاستمدارانه ی اختلافا مهارت دارن. اونا خیلی کم از اینکه مسائل رو به حال خود بذارن راضی می شن، اینطور هم نیس که خودشون استراحت کنن و بقیه رو به انجام کارا مجبور کنن: اونا با رفتار و کارکرد خود الگویی واسه بقیه وضع می کنن.

چه جوری می تونین مهارتای اجتماعی خود رو پیشرفت بدین؟

  • بر طرف کردن اختلافا رو یاد بگیرین

رهبران باید بدونن چه جوری اختلافایی رو که بین اعضای تیم با مشتریان یا با واسطها به وجود میاد، حل کنن. مهارت حل اختلاف واسه موفقیت حیاتیه.

  • مهارتای ارتباطی خود رو پیشرفت بدین

چقدر خوب رابطه برقرار می کنین؟ از وسایل امتحان مهارتای ارتباطی استفاده کنین و اگه در این مورد ضعف دارین خود رو پیشرفت بدین.

  • یاد بگیرین که چه جوری از بقیه تشکر کنین

به عنوان یک رهبر، می تونین خیلی راحت با تشکر از تیم خود وفاداری اونا رو افزایش بدین. یادگیری اینکه چه جوری قدردان بقیه باشین یک هنر ظریفه اما واقعا ارزش این رو داره که در راه آموختن اون سعی کنین.

منبع : Mindtools

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی