تعریف عادی همت اینه که ناامید یا تسلیم نشیم، سرسختی کنیم و با وجود مشکلات و مشکلات به راهمان ادامه دهیم. پس جای تعجب نداره اگه بگیم همت اساسی ترین فرق بین شکست و پیروزیه. پس چاره ای نداریم جز اینکه تمرین کنیم این صفت لازم رو در خودمون تقویت کنیم. اگه از همین امروز شروع کنین عالیه و این چند نکته حتما به کارتون میاد تا همت خود رو زیاد کنین:

۱. هدف گذاری

هدف گذاری یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در هر تلاشیه. پس وقت بذارین و دقیقا مشخص کنین می خواید به چیزی دست پیدا کنین. مثلا می خواید چند کیلو از وزنتون رو کم کنین، از دانشگاه علم یاد گرفته شید، در مسابقه ی دو اول شید، از کوه اِوِرست بالا برید، سیگار کشیدن رو ترک کنین یا می خواید در کسب و کارتون موفق شید؟ هدفتون هرچه هست، با فکر کردن عمیق به جزئیات و راه های رسیدن بهش، مسیرتون روشن تر می شه و راحت تر می تونین شروع کنین.

۲. رویا پردازی

خودتون رو در حال انجام اون کار و بعد از دست یافتن به هدفتون تصور کنین. خودتون رو ببینین که حسابی غرق کار شدین، احساس پیروزی یا غروری که داره رو مجسم کنین. ممکنه اول فقط مراحل کار و در آخر نتیجه اونو تصور کنین، اشکالی نداره، اما منظور ما اینه که حس عمیقی از درگیر شدن با اون کار رو به دست بیارین. یک گوشه تنها بشینین و در مورد هدفتون رویا پردازی کنین.

۳. سنگ کوچیک

شنیدین که سنگ بزرگ علامت نزدنه. اول با چیزای کوچیک تمرین کنین. یکی از پروژه های کوچیکی رو که خیلی وقت بود دلتون میخواس انجام بدین، انتخاب کنین و تصمیم بگیرین که می خواید انجامش بدین و از همین هفته شروع کنین. چیزی رو انتخاب کنین که فکر می کنین می تونین بیشترین حد تا یکی دو هفته به اتمام برسونین. اگه بیشتر از اینا طول می کشه، اونو به چند قسمت کوچیک تر تقسیم کنین. بعد به خودتون قول بدین تا زمانی که تموم نشده، حتی شده روزی ۱۰ دقیقه براش وقت بذارین. اگه یک روز نتوانسید یا حوصله نداشتید، اشکالی نداره. فقط یک وقت همه چیز رو آزاد نکنین، می تونین از روز بعد دوباره شروع کنین.

۱۰ دقیقه زمان زیادی نیس، اما واقعا موثره. چون تحمل غیرجذاب ترین کارا هم واسه ۱۰ دقیقه خیلی طاقت فرسا نیس و از پسش برمی آیید. اما همین ۱۰ دقیقه شما رو با کار درگیر می کنه و بیشتر بعد از یه مدت وقتی شروع می کنین دلتون می خواد بیشتر ادامه بدین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری والدین شاغل کاراشون رو با موفقیت مدیریت می کنن؟

بعد از اینکه در چند پروژه کوچیک موفق شدید، سراغ اهداف بزرگ تر و مهم تر برید.

۴. مشکلات و مشکلات

قبول کنین که مشکلات و مشکلاتی وجود دارن و خودتون رو واسه استقبال از اونا آماده کنین. هیچ هدف مهمی بدون سختی و گرفتاری در بین راه به دست نمیاد. هنری فورد که سه بار قبل از طراحی اولین اتوموبیلش شکست خورد می گه: «شکست وقتیه تا دوباره و این بار هوشمندانه تر شروع کنیم.» و البته همه میدونیم که فورد بعدا به یکی از ثروت مندترین آدمای دنیا تبدیل شد.

یکی از راه هایی که می تونین واسه مشکلات آماده شید اینه که مشکلات احتمالی رو پیش بینی کنین و واسه اونا راه حلای احتمالی داشته باشین. مثلا اگه سعی دارین وزن کم کنین، باید بدونین زمانی پیش میاد که نمی تونین به رژیمتان پایبند بمونین. در اینجور زمانی، می تونین یک جانشین مناسب واسه وعده بعدی داشته باشین، یا کمه کم از نظر روحی آماده باشین تا بعد از اون بازم به راهتان ادامه بدین. خیلی از افراد در اینجور موقعیتی زود ناامید می شن و فکر می کنن رژیم داشتن غیرممکنه و به برنامه غذایی ناسالمشان برمی گردند.

یادتون باشه که مشکلات تابلوی ایست نیستن، بلکه راهنمای ادامه راه هستن. اونا به شما نشون میدن که کجاها رو باید بهبود بدین و روی چه چیزایی تمرکز بیشتری داشته باشین. پس بد نیس روی پس زمینه صفحه نمایشتان یا دیوار اتاقتان بنویسین: «پایان شب سیه سفیده.»

۵. مشورت

از آدمایی که قبلا این راه رو رفته ان یا دوستانی که موفقیت و خوشحالی شما رو می خوان مشورت بگیرین. این افراد طبق تخصص و تجربه شون شما رو راهنمایی و تشویق می کنن. البته قسمت سخت کار رو باید خودتون بکنین، اما هیچی بیشتر از تشویق بقیه به شما روحیه نمی ده و رو به جلو هُلتان نمی ده. فقط حواستون باشه که طرف افراد منفی باف نرید.

۶. پیروزی

وقتی به عقب نگاه می کنین و می ببینن که واسه موفقیت و رسیدن به هدفتون بر چه مشکلات و مشکلاتی غلبه کردین، احساس عالی پیروزی رو تجربه می کنین. پیروزی پایانی شما در راهیه که طی کردین و احساس رضایت و غروری که از همت و سرسختی دارین، شیرینی موفقیت رو دوبرابر می کنه.

منبع : essentiallifeskills

دسته‌ها: آموزشی